Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mit lehet tudni a puffadásról ?

2010.01.29

MIT LEHET TUDNI A PUFFADÁSRÓL

 

Normális körülmények között az emésztés során a tápanyagok lebontása kapcsán lezajló erjedéses folyamatok közben 500-1200 ml bélgáz keletkezik. Ezek egy része a gyomorból a nyelőcsövön és a szájon át eltávozik(böfögés) másik része a végbélen keresztül ürül ki a béltraktusból. A felesleges levegő további hányada a bélfalon keresztül a vérbe jut ,majd innen a tüdőbe és kilégzéssel távozik a szervezetből. Normális esetben a bélben legfeljebb 200 milliliter gáz marad vissza ,túlnyomórészt a vastagbélben. Ennek a szélnek az eltávozása a legtöbb kultúrkörben elfogadott társadalmi szokások szerint társasági körben (különösen zárt helyiségben,de még az utcán is) illetlenségnek számít, a kellemetlen bomlástermékek szaga és a vele járó hanghatások következtében.

Ha mindezek ellenére mégis sok gáz marad vissza ,az nyálkával körülvett   buborékok formájában tárolódik és nem képes  onnan eltávozni .Emiatt a bél felfúvódik ,a bélfal megnyúlása pedig gyakran  fájdalommal jár. Ez okozza a panaszokat a kellemetlen feszülést ,az esetleges hascsikarást .Sőt ha a gázok nagy mennyiségben felszívódnak és a kilégzett levegővel távoznak ,a puffadás állhat a kellemetlen szájszag hátterében is.

                             

Kép

 

 

 Az orvostudomány ezt nevezi meteorizmusnak.Ha a dobszerűen felpuffadt has felfelé nyomja a rekeszizmot ,a vállak irányába is kisugárzó szívfájdalmak ,valamint félelemérzet jelentkezhet. A fájdalom nemcsak a gáz mennyiségétől függ, hanem az egyéni érzékenységtől is.

 

Mi okozhatja a puffadást?

  A helytelen táplálkozási szokások    Puffasztó ételek (hüvelyesek,káposztafélék karfiol ,brokkoli,karalábé,kelbimbó,retek,zöld paprika,hagyma, spárga,burgonya,dinnye,körte, banán sárga és őszbarack aszalt szilva, durva kiőrlésű gabonakészítmények ,főként búza ,szénsavas italok,) túlzott  fogyasztása. Ha valaki   felfúvódásra hajlamos legjobb  ha kerüli ezeket. Tartózkodjunk a nagyon savanyú ételtől.     Az a rossz szokás,hogy valaki étkezés közben túl sok levegőt nyel- például a szívószár használta.

·        Szénsavas italok fogyasztása.

·        A nem megfelelő rágás,vagy a rágás hiány (pl.hiányos,vagy rossz fogazat).Minden falatot jól rágjunk meg (legalább 15 ször de jobb ha 30 szor),élvezzük az ízeket. Este  lehetőleg keveset együnk. Az evéskori körülmények legyenek lazák,ne terelje el semmi a figyelmünket.Ne engedjük,hogy az éhségérzet legyen úrrá rajtunk.

·        A gyomorban végbemenő folyamatok során keletkező szén-dioxid.

·        A vékonybélben végbemenő erjedési folyamatok.

·        A vastagbélben élő baktériumok tevékenysége révén keletkező bélgázok .Főként az emésztetlen rostok segítik a gázképződést.

·        A gázcsere zavarai-a gyomor és béltraktus ,illetve az érpályák között működik egy gázcsere ,ami ha valami ok folytán akadályozott, puffadás léphet fel.

·        Egyéni túlérzékenység-normális mennyiségű bélgáz keletkezésekor is felléphet a puffadás.

·        A renyhe bélmozgás,renyhe bélizmok,kevés rost fogyasztása.

·        Allergiás figyelmeztető tünet is lehet a gázképződés.

·        Laktózintolerancia ,azaz tejcukor érzékenység.

·        Egyes élelmiszer adalékok is okozhatnak gázképződést.

·        Helytelen ételkombinációk .

·        A bélbaktériumok egyensúlyi arányának a felborulása ,diszbakteriózis is okozhat fokozott gáztermelést.

·        Egyes emésztőrendszeri betegségek-fekélyek,daganat,bélgyulladás ,epeürítési zavarok, hasnyálmirígy elégtelenség ,nyelőcső és gyomorgyulladás,epekő,cukorbetegség,májciró-zis,bélelzáródás.

·        Kevés folyadék fogyasztás.

·        Rágógumi rendszeres használata.

·        Szívgyengeség.

·        Stressz.

·        Idegrendszeri betegségek.

·        Tüdőbetegségek.

·        Pszichés háttér.

·        Kevés mozgás.

·        Lisztérzékenység.

·        Antibiotikumos kezelés.

 

Hogyan kerülhetjük el?

 

Fogyasszunk probiotikus joghurtot amely rendben tartja a bélflóráját és biztosítja annak megfelelő egyensúlyi állapotát. Együnk elegendő rostot. Napi 30-50 g rost fogyasztása sok zöldség felvételével és elegendő müzlivel  (naponta reggel és délután 5-6 evőkanál natúr müzli). A ballasztanyagban gazdag müzli sok vizet képes tárolni ,ezzel megnövelik a gyomor és béltraktus tartalmát és gyorsabb kiürítésre késztetik azt. Ezzel nő a bélmozgás (a perisztaltika) ,rövidebb időt tölt a béltartalom az emésztőtraktusban,kevesebb toxikus anyag szívódik fel,nincs idő  az erjedésre és jó lesz az ürülék konzisztenciája. A rost a kedvező bélflóra tápláléka . Ha elegendő rost van a vastagbélben akkor  optimális összetételű lesz a bél flórája. Ne felejtsen el eleget inni,mert a ballasztanyagok ellenkező esetben nem a jótékony hatásukat fejtik ki. Kevés víz fogyasztásakor a müzlik a gázképző baktériumok elszaporodását segítik elő a gyomorban,ami puffadást okoz. Az édeskömény aktivizálja az emésztőszervek energiáját ,a gyomorban és a belekben. Felgyorsítja a szervezet anyagcseréjét és csökkenti a gázok képződését. Az édeskömény hatóanyagai kedvezően befolyásolják a közérzetet.Az édeskömény tea  csökkenti az idegességet és a hisztérikus rohamot. Az édeskömény olaja javítja a közérzetet ,növeli a biztonságérzetet,csökkenti a fásultságot.

Az édeskömény tea elkészítése úgy történik,hogy egy teáskanálnyi mennyiséget 2 dl vízben 15 percig főzik, majd étkezés előtt 20-30 perccel fogyasztják.

Az édeskömény olaj belsőleg emésztésjavító,étvágygerjesztő,vize-lethajtó,hashajtó,féregűző,baktériumellenes,gyógyítja a köszvényt ,a megfázást,a tüdőbetegségeket,  külsőleg alkalmazva (bedörzsöléssel) javítja a puffadást,a  gyomorgörcsöt.

A mozgás,a rendszeres hasi torna javítja az emésztés feltételeit.

Lassan kell enni,inni és kerülni kell a tele szájjal való társalgást.

Tartózkodni kell azoktól az ételektől amelyekre érzékenyek.

Meg kell előzni a székrekedést (testmozgással,.rostos ételek fogyasztásával, a szükséges folyadék felvétellel).

Ha a puffadás több napon keresztül fennáll, orvoshoz kell fordulni!

Csökkenteni kell az emésztőszervek terhelését.

Gyümölcsöt , zöldséget csak az étkezés után két órával egyen.

                     

Kép

       

 

 

A természetes gyógyítás

Az első teendő az emésztőszervekben folyó erjedés és rothadás kivédése . Ezért a cukor és a fehérjebevitelt vissza kell fogni. Kerülni kell a tejet és a tejtermékeket. Be kell szüntetni az étkezések közötti nassolgatást.

Fontos a rendszeres széklet biztosítása.

Puffadást,erjedést  gátló fűszereket kell használni:fahéj,szekfűszeg, kömény,édes nemes paprika.

Átmenetileg csökkenteni kell a nyers zöldségek fogyasztását. Inkább párolva kell fogyasztani azokat. Ha majd a béltraktus megerősödött újra növelni lehet a nyers zöldségek arányát.

Puffadás gátló teát kell inni :kömény ,édeskömény, ánizs,40-30-30 g arányban.

Homeopátiás szerek  között is vannak puffadás gátlók.

Érdemes csontkovácshoz fordulni,hogy az esetleges kriopraktikai problémákat megoldja.

A magasra tolt rekeszizom  gátolhatja a szív működését. Ezt az állapotot Roemheld-féle gasztrokardiális tünetkomplexusnak hívják.

 

                                   

Kép

 

       A szakszerűen végzett hasmasszázs is segít

       

Érdemes bevetni a talpmasszázs módszerét. Az emésztőszervek és a kapcsolódó csigolyák területét kell masszírozni.

Hasznosak a rendszeresen végzett speciális légző-és tornagyakorlatok.

Az uj táplálkozási rendszerre való átállás átmeneti rosszabbodással járhat. Ez senkit sem riasszon el,mert a megszokott szisztémáról való átrendeződés miden esetben ilyen adaptációs tüneteket okoz. Ha ezek elmúlnak utánuk viszont tartós javulás következhet.

 

 A pszichés háttér

 

Mivel a feszültség fokozza a gázosodást fontos a stresszoldás. Érdemes stresszoldást végezni:autogén tréning,ellazulás,torna,úszás,kerékpározás.A puffadás hátterében lehet gyenge tolerancia szint,örökös elégedetlenség, az események rossz megemésztése,az állandó probléma-keresés,a hezitáció, az irreális helyzetértékelés ,megalapozatlan  becsvágyak,az állandó belső feszültség ,a másság visszautasítása.

Ilyenkor a belső nyugalom és a béke megteremtése a legfőbb feladat.

 

 

 

 

    

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.